Tandinfo och fortsatt barometertryck

Idag pallrade vi oss iväg till BVC för lite föreläsning/info om tänder! Axel hade som vanligt kryp i benen så min koncentration på själva infon var väl sisådär! Men kom ihåg 10 följande saker:
1. Ge INTE upp tandborstning på ditt barn även om det vägrar! Ha tålamod!

2. Undvik så länge det går att ge barn sött och godis för att minska risk för karies!

3. Kolla fluorhalten i ert dricksvatten, så den är ok, dvs inte för hög!

4. Vinkla tandborsten så att du även kommer åt Tandköttet på barnet, detta ska även vi vuxna tänka på!

5. Fluortant heter numera fluorfe, vilket är mer ungdomligt uttryck enligt tandsköterskan!

6. Chips innehåller inte så mycket socker!

7. Smoothie är bra att göra hemma, då vet du vad som är i och det är sockerfritt! Katching, 100 poäng till mig, som gör smoothie varje dag!!!

8. Sluta med napp vid 3 års ålder, annars löper stor risk att tänderna formas rakt ut istället för rakt ned!

9. Majskrokar och rån är att föredra som tilltugg framför sötsaker!

10. Vid 3 års ålder har alla barn fått alla sina mjölktänder!

Jamen lite lärde jag mig iaf idag! :) Axel passade på att rycka sin kompis V i hans scarfs, hrm så han riskerade andnöd! Så V fick lov o ge igen lite! De är ju för rara de små liven, hihi!

Min barometervärk som jag skrev om i tidigare inlägg håller i sig! Nu är jag nyfiken på Er läsare, brukar ni känna av väderförändringar i kroppen, eller är det bara jag som är hokuspokus-skapt?!?! ;}


Kommentarer
Postat av: SofLom

Enligt bilden så är det mer som att "puss på dig - hoppas du också har bil snart". ;)

2013-03-21 @ 19:07:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0