Min nya vän Råger

Jag har fått en ny vän, Råger heter han! Råger är två år gammal! Han är inte som mina andra vänner han, nä för han är speciell på sitt sätt han! Han består av rågmjöl och vatten! Hah! Han är en rågsurdegsgrund! ;) 
Eftersom jag är nyttignörd så har jag dumpat ljust bröd (bukfylla) och inspireras numera av surdegsbröd! Ja men det är nog det nyttigaste i brödväg du kan hitta! Har en väninna som bakar surdegsbröd i mängder och det var hon som gav mig Råger! Hon har även gett mig alla sina heta tips kring surdegsbak! Det gillas! Har hittills (sedan 1 1/2 vecka) bakat två omgångar bröd av samma sort! Men två helt olika resultat! Tydligen är det inte helt ovanligt att det kan te sig olika vid surdegsbak, beroende på en massa olika saker! Första gången blev brödet något kladdigt inuti, men helt klart ätbart, och det blev nästan bättre när det tinades upp från frysen! 
Andra omgången bak som gjordes idag, resulterades i seg jäsning och grova sprickor på ytan, ingen aning om varför det blev så! 
Min vän tipsade mig att baka brödet tills innertemperaturen nådde 97 grader! Och att vissa brödsorter inte vill bli skurna i direkt! Så tänkte hejda mig till imorrn och skära lite! 
Ikväll har jag laddat två olika sorters bröd som ska bakas under morgondagen! ;) 
 
Råger han bor i min kyl och så vill han ha mat sisådär var tionde dag! Råger blir lätt gasig när han just ätit, så då får man se till o ge honom lite space o inte lägga locket på, för då skiter han ner hela köket! Det har min vän Anette fått erfara! Hihi! Tack Anette för att du gav mig Råger, han är underbar! Nu vet jag att när syrran sitter vid sin dataskärm och läser detta så tänker hon "tänka sig, Emelie hon roar sig fortfarande med bajs-skämt, hon har fortfarande inte tagit sig ur kiss-och-bajs-åldern"! Här får ni se Råger himself in action, nymatad! 
Burktext skriven av syrran
Teamwork, jag o Råger har tillsammans jobbat fram dessa fina bröd! Åh vi ska baka massor med bröd tillsammans! Du åh jag Råger, du åh jag!!! 
 
Om ni nu blir sugna på att ha en Råger-vän så kan ni få av mig! Råger kan föda barn, det ni!
 

Kommentarer
Postat av: Kusin Catrin

:-)

2013-07-11 @ 21:36:28
Postat av: Karolina

Vad duktig du är som bakar eget bröd! Hörre du vi måste ses snart tycker jag.Kram

2013-07-11 @ 22:08:17
Postat av: Emelaj

Ja, Karolina när kan du ses?? Skickar dig ett sms istället ;) kramis

2013-07-13 @ 09:40:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0